Yildiz Gies (Nijmegen, 1984) heeft de liefde voor muziek in haar bloed. In de buik van haar moeder reageerde ze al sterk op het saz spel van haar vader. En al verdween haar vader uit haar leven, de muziek bleef en was altijd welkom in huis. Vanaf haar zevende jaar was ze altijd vrolijk te vinden in de Nijmeegse muziekschool de Lindenberg, waar ze lessen kreeg op drums, gitaar, saxofoon en dwarsfluit.
Op latere leeftijd onderzocht Yildiz haar muzikale identiteit op onder andere de Tilburgse Rockacademie. Ook studeerde ze af aan het Rotterdams conservatorium in de richting Schoolmuziek. Ondertussen schreef ze ook korte verhalen en gedichten en experimenteerde ze voor het eerst in het schrijven van liedteksten in de Nederlandse taal. Steeds vaker speelde ze haar eigen werk op verschillende theater- en muziekpodia in Nederland.
Ruim vijf jaar was ze daarnaast werkzaam als muzikant bij stichting de Liedjesfabriek en schreef wekelijks liedjes met kinderen in onder andere het Erasmus Sophia Kinderziekenhuis Rotterdam, Juliana Kinderziekenhuis in den Haag en het Wilhelmina Kinderziekenhuis in Utrecht.
De afgelopen jaren bracht Yildiz Gies in eigen beheer haar eerste dichtbundel uit, Eigenlijk wilde ik naar Terschelling, in samenwerking met illustratrice Doesjka Bramlage. Ook bracht ze verschillende nummers uit, waaronder Niet alleen, waarvoor ze zelf een animatievideo maakte.
Ze speelde eerder in Tapas Theater, Torpedo Theater, Bevrijdingsfestival Wageningen, huiskamer- en theaterfestival Broadway Texel, muziekcafé de Vijfpoort op Terschelling tijdens Oerol en op verschillende poëzie – en muziekpodia. Ze schreef in opdracht voor onder andere BEP Magazine, Kinderen voor Kinderen en Vrijheid Regio Nijmegen. Ook kwam er een lied van haar terecht in de speelfilm the Last day of summer.
Het afgelopen jaar heeft Yildiz vanuit haar studio in de Basis (het voormalige Doornroosje) gewerkt aan het materiaal voor Niemandsland; een LP met tekstbundel en bijbehorend liedprogramma. Samen met Erik Harbers heeft ze de muziek en vertellingen die ze hiervoor heeft geschreven verder uitgewerkt.
De opnames hebben inmiddels plaatsgevonden in Uncle Gabe Soundstudio in Eindhoven bij Gabriël Peeters, samen met Erik Harbers, Thimo Gijezen en Mischa Porte. Komende tijd gaat al het materiaal naar perser en drukker en worden de platen en boekjes gemaakt.
Het programma wordt gespeeld vanaf eind 2024 / begin 2025.